Google Ads

Google sine annonsemuligheter er uten tvil nåtidens mest effektive, rimeligste og beste måte å annonsere på! Med Google Ads vil du treffe brukere som er kommet svært langt i kjøpsprosessen, og man vil umiddelbart merke en form for effekt.

Data og analyser

Vi bruker data og analyser for å finne den beste Google-strategien for deg.

Søkeord

Hos Digital Strategi kan du annonsere på ubegrenset mange søkeord.

Optimalisering

Vi jobber jevnlig med annonsene for å forbedre resultatene.

Oppfølging

Du får månedlige rapporter.

Google - verdens største søkemotor

Visste du at 95% av brukere i Norge foretrekker Google når de søker? Det er ikke så rart. «Å Google» har blitt et uttrykk, og de fleste skriver ikke Google en gang, Google er automatisk i nettleseren når man skal søke etter noe. Brukermønsteret til forbrukere har altså endret seg fra at man tidligere bladde opp i avisen eller telefonkatalogen, til nå «å google» det man er på jakt etter.

Vi vet at det hver dag gjøres millioner av søk på Google i Norge, og de fleste bruker Google når de skal finne informasjon rundt en tjeneste, produkt eller firma. De bedriftene som klarer å være synlig for dem som søker vil derfor oppleve Google som den mest effektive markedskanalen vi har i dag. Men hvordan blir man synlig på Google?

Ulike typer annonser

For å bli synlig på Google kan man jobbe med SEO for å bli synlig i det organiske søkeresultatet. Dette er imidlertid en tidkrevende prosess, og det er vanskelig å være maksimalt synlig på alle søkefraser. Løsningen er derfor Google Ads. Med Google Ads blir man umiddelbart synlig på alle søkeordene man ønsker, i det geografiske området man ønsker å være synlig i. Selv om Google Ads er betalte annonser, er fordelen at annonsøren ikke betaler med mindre brukeren faktisk klikker på annonsen. Det betyr at man bare betaler for det man får, noe som igjen gjør Google Ads til en svært rimelig og målrettet markedskanal.

Har du noen gang søkt etter flyreiser og blitt overveldet over hvor mange annonser det kommer for hotell og flyreiser på alle slags nettsider i ettertid? Da har du allerede opplevd Google Display-annonsering. De fleste nettsider har nemlig solgt annonseplasser på nettsiden sin til Google. Google fyller automatisk inn annonser tilpasset brukerne på siden. Det betyr at hvis du har søkt etter flyreiser på Google kan du få opp annonser for Norwegian når du er på tv2.no, mens andre brukere får opp annonser for helt andre ting. Dette er fordi Google vet hva du er på jakt etter basert på din søkehistorikk. Fordelen med det er at du kan nå potensielle kunder, eller bygge merkevare mot dem som har søkt etter det du tilbyr.

I 2006 ble Youtube kjøpt av Google for 1,65 milliarder USD. Youtube er blitt integrert i Google som annonseplattform, og de fleste har sett annonser før de skal se en video på Youtube. På samme måte som med Google Display blir disse annonsene tilpasset ut i fra brukeren og søkehistorikk. For et Advokatkontor kan det f.eks. være svært så interessant å vise sin reklamefilm for noen som har søkt etter advokattjenester på Google. På den måten er annonsen relevant for seeren, selv om personen ikke aktivt søker etter et advokatkontor der og da. Det er flere måter å annonsere på Youtube, og Digital Strategi vet hvordan man skal utnytte kanalen for å få best mulig effekt, så rimelig som mulig.

 

Hvordan jobber digital strategi med google ads?

Google Ads er et av de viktigste annonseverktøyene vi bruker for å nå våre kunders markedsmål. Google Ads treffer ofte kunder som har kommet svært langt i kjøpsprosessen og er, som beskrevet over, en effektiv og rimelig måte å få kunder på. 

Digital Strategi sine dyktige Google-spesialister gjennomfører søkeordsanalyser, konkurrentanalyser og legger opp til en grundig strategi for annonseringen slik at du som annonsør får mest mulig ut av annonsebudsjettet. Dette oppnår vi også ved ukentlig optimalisering av annonsene slik at kampanjene oppnår bedre resultater. Parametre vi jobber med er bla. å redusere CPC (kostnad pr. klikk), øke klikkfrekvensen (CTR) og øke konverteringsfrekvensen. I tillegg er det en hel del andre parametre som spiller inn, men essensen er: klarer vi å gi kundene våre økt omsetning for den samme mengden annonsebudsjett er vi på riktig vei.