Brukerinnsikt med Hotjar

Det finnes flere analyseverktøy for å spore brukeradferd på nettsider, og ett av dem er Hotjar. Med Hotjar får du på en visuell måte innsikt i hvordan adferden til brukerne er på nettsiden din.  Dette inkluderer funksjoner som varmekart, sporing av klikk og musebevegelser. Disse funksjonene gir nyttig informasjon for å forstå hvordan brukere navigerer på nettstedet, hva de klikker på, hva de bruker mest tid på – og ikke minst om brukeropplevelsen kan forbedres på nettsiden din.

Hvilken innsikt gir Hotjar?

– Avdekk om det er innhold som blir oversett

– Hvilke elementer på nettsiden er det som skaper oppmerksomhet?

– Er det flaskehalser på nettsiden som skaper frustrasjon?

– Er det forskjellig brukeradferd på desktop og mobil?

– Fungerer endringene? Med Hotjar vil du få svaret på om brukerne reagerer på endringer på nettsiden – enten positivt eller negativt.

Visualisering av brukeradferd

Med Hotjar vil du med varmekart kunne se hvor brukerne på nettsiden klikker, beveger musen og scroller. Dette kan være nyttig for å forstå om brukervennligheten er god nok på siden, om brukerne klikker på det som er relevant eller om det er deler av nettsiden som blir oversett. Hvis det viser seg at majoriteten av trafikken ikke scroller ned til bunnen av en side er det godt mulig at siden eller innholdet må struktureres annerledes. Dersom det viser seg at knapper eller andre «call to actions» ikke blir klikket på kan det være et tegn på at designet må forbedres.

Hva gjør brukerne av nettsiden din?

Har du noen gang tenkt på hva «ekte» brukere av nettsiden din ser og klikker på? Med «recordings» fra Hotjar kan man se nøyaktig det brukerne av siden din ser. Dette gir en unik innsikt i opplevelsen til kunden da man kan se med kundens «øyne» hvordan det er å manøvrere på nettsiden. Ønsker du f.eks. at brukerne skal klikke på en kampanje eller klikke seg videre for mer informasjon kan du se om kundene forstår hvor de skal trykke. Dette er også et nyttig verktøy for å måle om endringer på nettsiden fører til den endringen i adferd man ønsker.

Kom i gang med Hotjar

Hotjar er ett av analyseverktøyene Digital Strategi bruker for å analysere brukeradferd på nettsider. Er du nysgjerrig på hvordan brukerne opplever ditt nettsted eller om brukeropplevelsen kan forbedres? Kontakt oss i dag!