Bruk av ulike Sosiale Medier Q4 2022

i sosiale medier i 2023. Sosiale medier har blitt et viktig verktøy for markedsføring og reklame. Stadig flere bedrifter og organisasjoner bruker disse kanalene til å nå ut til eksisterende og nye kunder for å styrke sitt merkenavn. Sosiale medier er kanaler som legger til rette for å skape og dele innhold, i tillegg bruker vi dem for å spre nyheter og informasjon.

Sosiale medier har hatt en stor utvikling i Norge de siste årene. Tallene fra Ipsos SOME tracker Q4-22 viser at 8 av 10 sosiale mediebrukere bruker det daglig. Rapporten viser oppdaterte tall for 15 ulike sosiale medieplattformer, som Facebook, Snapchat, Instagram og Tiktok.

Rapporten viser at de mest ivrige brukerne på sosiale medier er i aldersgruppen 40-49 år, hvor 82% sier de er på sosiale medier minst en gang per dag.

De mest brukte SoMe-kanalene i Norge Q4 2022

Det finnes mange forskjellige medieplattformer som har ulike formål og målgrupper. På mediatoppen innen antall brukere er det fortsatt plattformen Facebook som regjerer. 82% av befolkningen som er over 18 år oppgir at de har en profil på Facebook. Det tilsvarer omtrent 3,5 millioner brukere i Norge. Facebook er i tillegg den plattformen med høyest prosent i daglig bruk. 74% av kvinnelige brukere er på Facebook daglig og 60% menn. Facebook har også dette kvartalet en synkende prosent ved daglig bruk i målgruppen 18-29 år.

Snapchat ligger på andre plass over antall brukere og daglig bruk. Snapchat har en brukerandel på 65%, hvor den største andelen ligger i målgruppen 18–29 år. Snapchat har 50% andel i daglig brukere. Det er en sosial medieplattform som lar brukere dele bilder og korte videoer med vennene sine, også kjent som «snaps». Nøkkelfunksjonen til Snapchat er muligheten til å sende et bilde eller video, som forsvinner etter at de er sett. Det har gjort kanalen populær blant unge og gir brukeren en unik opplevelse.

På generell basis har utviklingen av bruken med sosiale medier vært stabil for flertallet av de ulike sosiale mediene. Den største endringen i utviklingen ved daglig bruk av sosiale medier er for plattformen TikTok. TikTok har hatt en økning med 7% siden 4. kvartal 2021 og fører til at Tiktok styrker sin posisjon. I tillegg har Tiktok hatt en eksplosiv vekst av brukere. Med en dobling på to år, har 30 % nordmenn sagt at de nå har en profil på denne plattformen.

Hos målgruppen 18–29 år er Snapchat den mest brukte medieplattformen, etterfulgt av Tiktok som nylig har gått forbi Instagram, Facebook og Youtube. I Målgruppen 40–59 år er det fremdeles Facebook og Messenger som er den best brukte plattformen.

Valg av markedsføringskanal er avgjørende for hvilken målgruppe din bedrift treffer.
Ta kontakt om din bedrift ønsker å vite mer om dette.