Slik blir din nettside synlig i Googles Ai-oversikt


Googles Ai-oversikt i søkeresultatene har siden mai 2025 vært tilgjengelig i Norge – vel å merke som en begrenset funksjon. Enkelte norske brukere ser allerede AI-genererte sammendrag øverst i Google-søk, spesielt ved innlogging og i inkognitomodus. Google Norge bekrefter at dette er en testfase som påvirker en liten andel av trafikken, men utrullingen viser tydelig at norske bedrifter nå bør optimalisere innholdet sitt for å møte endringene.


Hvordan kan du tilpasse din bedrift for Google AI-oversikt?


Først er det viktig å forstå at denne nye funksjonen ikke er ment til å gjøre det vanskeligere for bedrifter å rangere i søk, men heller bidra til at kunder finner relevant informasjon raskere. Det blir forøvrig mye viktigere for bedrifter å ha optimaliserte digitale plattformer, slik som f.eks. nettsted, sosiale medier og YouTube. Og det er her strukturerte data kommer til nytte og hjelper Google til raskt å finne det beste innholdet som passer til det brukeren søker etter. EEAT vil også spille en stor rolle i utforming av innhold – tilpasset AI-oversikt.


Hva er egentlig hensikten med Google AI-oversikt?

Ettersom brukere av Google søk i stor grad har gått bort fra å søke etter enkle søkeord, stiller de i dag lange og konkrete spørsmål. Brukeren forventer å finne spesifikke svar på akkurat det de søkte etter. Det er her Google sin egen AI, Gemini, har gjort sitt inntog for å kunne imøtekomme og presentere nøyaktig det som blir søkt etter. Hensikten er at du skal slippe å klikke og lete etter enda mer informasjon hos nettsidene som rangerer høyt, men heller få all informasjonen direkte i søk. På denne måten sparer du tid og kan lettere ta raske beslutninger fra AI organisert informasjon. 

Du kan for eksempel be Google komme med forslag til koder, tolke bilder eller gi et sammendrag av en video, direkte i søk. La oss si at du har et problem med elektronisk utstyr, du filmer og forklarer problemet, laster opp og Google søk kommer med direkte forslag til hvordan du fikser dette. Slik ser Google for seg en av funksjonene for søk i nær fremtid.


Ønsker du mer informasjon om hvordan du kan bli synlig i Google ai-oversikt? Ta kontakt for en uformell samtale.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.