O.Solberg Thomsen

O. Solberg Thomsen ble startet i 1992. Med kontor på Askøy ligger de bra til for å hjelpe kunder i Bergen, Askøy og Øygarden med alt innen belysning, elbilladere, solceller, varme, smarthus og stikkontakter.

Kunde

O.Solberg Thomsen

Tjenester

Sosiale medier

År

2023

Utfordring:

O. Solberg Thomsen ønsket å «booste» salget av elbilladere.

Løsning:

Vi tok utfordringen og skapte en påvirkningskampanje i sosiale medier. Målet for annonseringen var å oppnå bestillinger av elbilladere. Trafikken ble derfor sendt til nettsiden til O Solberg Thomsen hvor det var opprettet en landingsside for kampanjen. På landingssiden finner man grunnleggende informasjon, pris og oppfordring til å bestille elbillader. Med enkel oppbygging og gjentagende oppfordring til å bestille lader var målet å få flest mulig til å trykke på «Bestill».

Resultat:

Bestillingene lot ikke vente på seg og bare gjennom nettsiden er det kommet 41 bestillingsskjema. Ved å spore trafikken på nettsiden ser vi også at flere av brukerne har valgt å trykke på telefonnummer og mail som i ettertid har ført til bestillinger som ikke har kommet gjennom bestillingsskjemaet. Brukerdata viser også at mange av brukerne først har trykket på Facebook-annonsen og deretter kommet tilbake til nettsiden i ettertid for å bestille. Sosiale medier, som Facebook, er med andre ord en god kanal for påvirkning som kan gi resultater utover klikk på annonsen.

Målretting i sosiale medier

Noen vil mene at sosiale medier er en forbannelse, andre en velsignelse, men for oss markedsførere er det uten tvil en ressurs som gir store muligheter. Spesielt når det kommer til målretting for å treffe kundegrupper på best måte.

Når brukere registrerer seg på Facebook oppgir man kjønn og alder, man registrerer gjerne utdanning, arbeidssted, stilling og lignende. I tillegg er vi medlem i Facebookgrupper som sier noe om interesser og personlighetstrekk. Denne informasjonen bruker vi markedsførere når vi lager annonser i sosiale medier. «Skummelt» tenker noen, men fordelen er at vi får vist budskapet til personer som sannsynligvis har mer interesse for annonsen enn om den hadde blitt vist til alle og enhver.

For O. Solberg Thomsen ønsket vi å vise annonsen for elbilladere til personer på Askøy og Bergen Vest som er i riktig aldersgruppe og som har elbil. For å teste hvilket budskap som traff best opprettet vi flere annonser med forskjellig budskap, og foretok såkalte A/B-testinger av annonsene. Annonsene med best effekt fikk fortsette, mens annonsene som ikke oppnådde ønsket resultat ble fjernet.

Annonsene ble vist på både Facebook og Instagram, i feed og story, samt i mellom reels.