Hva betyr Google Ads-rapporten?

Hver måned sender vi ut rapport på resultatene fra annonseringen på Google Ads. Selv om vi har prøvd å lage rapporten så enkel som mulig, er det ikke alltid lett å huske hva de forskjellige punktene betyr. Vi har derfor laget denne oversikten med forklaringer til Google Ads-rapporten. Ønsker du hjelp med Google Ads? Kontakt oss i dag!

Søkeordsannonser

Søkeordsannonsene er synlige på Google.no og kommer frem når personer søker etter nøkkelord du annonserer på. Som oftest vil nøkkelordene være produkter, tjenester eller andre relevante søkeord til din bedrift. I resultatrapporten fra Google Ads ser vi på følgende viktige parametre:

Visninger: Når noen har søker på Google etter det du leverer og annonsen kommer frem, regnes det som visning. Husk at visninger på Google er gratis.


Klikk: klikk i rapporten viser hvor ofte noen har klikket på annonsen din.


Klikkfrekvens: deler man klikk på visninger får vi klikkfrekvens, også kalt CTR (click thru rate). Klikkfrekvensen er vi opptatt av, rett og slett fordi den sier noe om hvor relevant annonsen er. Jo høyere klikkfrekvens, jo mer relevant annonse.


Konverteringer: Konverteringer er den ønskede handlingen vi vil at brukerne skal gjøre på din nettside. Det kan være å få henvendelser som innsendte kontaktskjema, klikk på mail og/eller telefon, eller kjøp i nettbutikken. Konverteringer i rapporten handler altså om hvor mange henvendelser Google Ads har gitt.


Tapt visningsandel: fordelen med Google Ads er at vi kan begrense hvor mye penger som skal brukes på annonseringen. Dette gjøres ved et dagsbudsjett for annonseringen. Dersom det er et større søkevolum enn det er dagsbudsjett vil annonsene forsvinne (fordi annonsebeløpet er brukt opp) og man går glipp av visninger. Dersom tapt visningsandel er relativt høy, f.eks. 40-50%, går man glipp av så mye søkevolum hver dag at det kan være positivt å øke annonsebeløpet. Vi har inkludert dette parameteret slik at kundene våre får et forhold til hvilket potensial det finnes på Google.

Display-annonser:

Dersom en person har søkt etter dine tjenester på Google og/eller har vært på nettsiden din eller konkurrenter sin, kan vi vise dem annonser i ettertid på “hele internett”. Dette kalles remarketing og er en god kanal for å “hanke inn” potensielle kunder. I tillegg er Display-annonsering en rimelig og effektiv måte å bygge merkevare. Annonsene er nemlig gratis og får ofte svært mange visninger, rett og slett fordi de flere nettsider har solgt sin annonseplass til Google. Eksempler på nettsider kan være nettaviser, blogger, informasjonssider osv. I resultatrapporten fra display-annonser ser vi på følgende viktige parametre:

Visninger: hver gang banneret blir vist på en nettside regnes dette som en visning. Husk at visning av display-annonser er gratis!


Klikk: dersom noen velger å klikke på banneret (og lander på f.eks. nettsiden) regnes dette som et klikk. Kostnaden for klikk på banneret er svært lav i seg selv, og gjør at kostnaden totalt sett mtp. visninger og klikk gjør Display-annonsering til en rimelig annonsekanal.


Klikkfrekvens: deler man klikk på visninger får vi klikkfrekvens, også kalt CTR (click thru rate). Det er ofte vesentlig lavere klikkfrekvens på display-annonser sammenlignet med søkeordsannonser.

Youtube-annonser

Flere av våre kunder har annonser på Youtube. Annonsen blir vist før den aktuelle filmen brukeren skal se starter, og man må se minst 5 sekunder av filmen. Etter 5 sekunder kan man velge å trykke på “hopp over annonse”.

Påbegynte visninger: hver gang annonsen kommer frem regnes det som en visning.


Visninger: dersom brukeren velger å se mer enn 30 sekunder av annonsen regnes dette som en visning.


Visningsandel: visningsandel er hvor mange prosent av dem som får opp annonsen som velger å se mer enn 30 sekunder av annonsen (visninger/påbegynte visninger). Fun fact: visninger er gratis – det koster kun penger når brukeren ser mer enn 30 sekunder. Ofte er kostnaden så lite som 10 øre! Det gjør Youtube-annonsering til en effektiv og svært rimelig annonsekanal.


Klikk: dersom en bruker velger å klikk på Youtube-annonsen (og lander på f.eks. nettsiden) regnes dette som et klikk.